Sunday 15 June 2008

tiap sesuatu ada hikmah



salam...islam adalah agama yang shumul,merangkumi segala aspek kehidupan....bla bla,xperlulah aku membuat pendahuluan yang panjang-panjang(korang mesti dah biasa dengar ayat2x nie),...disini aku nak menyatakan tentang hikmah.....

menyebut tentang hikmah aku teringatkan kata2x syeikhh nuruddin didalam kuliahnya...


"pada zaman dahulu kala,terdapat seorang raja yang mempunyai seorang pembesar yang pelik...
tiap apa yang berlaku beliau akan berkata "pasti ada hikmahnya tuanku..."tidak kiralah dalam masalah apapun,mahupun dalam maslah ekonomi dan politik...apabila jatuh ekonomi negara itu rajapun bertanya kepada pembesar"mengapa ini terjadi pembesar?"..."pasti ada hikmahnya tuanku"jawab pembesar..apabila ada rakyat memberontak rajapun bertanya kepada pembesar"mengapa ini terjadi??"..."pasti ada hikmahnya tuanku"jawab pembesar...ditakdirkan ketika mana raja bermain bola,ibu jari beliau terputus kerana tersepak paku yang amat besar...lalu beliau bertanya kepada pembesar"mengapa ini terjadi pembesar?"jawab pembesar"pasti ada hikmahnya tuanku.."raja yang murka dengan jawapan pembesar menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup kepada pembesar...namun begitu pembesar tetap berkata"pasti ada hikmahnya hamba dipenjara.."
setelah itu pergilah raja memburu dgn pengiringnya....ketika dalam perjalanan baginda diserang canniball..habis mati semua pengiringnya,lalu ditangkaplah raja itu...
ketika hendak memasak raja tersebut,puak cannibal amatlah terkejut kerana raja tidak sempurna kerana jari kakinya tidak cukup seperti raja-raja yang sebelum ini...maka,cannibal membatalakan hasratnya untuk memakan raja kerana berfikir mungkin raja ini berpenyakit kencing manis,maka terlepaslah raja dari hukuman mati dari puak cannibal...
setelah itu barulah raja sedar kata-kata pembesarrnya "pasti ada hikmahnya"...lalu dibebaskan pembesarnya...
setelah bebas pembesar berkata"inilah hikmahnya hamba dipenjarakan,kiranya hamba mengikut tuanku pergi berburu,nescaya hambapun kena sula dek cannibal..."

itulah sedikit-sebanyak kisah raja dan pembesar yang mungkin aku ubahkan sikit dari cerita asalnya agar nampak ceria....


HIKMAH


hikmah boleh disamakan dengan berfikiran positive(jadilah seperti pembesar).......
kalo kita berfikir semua perkara ada hikmah,insyaallah hidup dengan aman kerana kita redha dengan qadha dan qadar allah s.w.t...@korang reti sikit nak bersyukur..
selain dari redha qadha dan qadar or bersyukur,bnyak lagi faedahnya...
kalo korang ingin maklumat yang lebih lanjut...
adalah lebih elok korang melihat sendiri dilaman blog motivasi yang aku minati[klik sini]..akupun xabis baca keseluruhann artikel2xnya dan xsemua yang aku baca aku amalkan,hehehe....
apakah hikmah merokok???
korang boleh lihat dientri aku "motivasi perokok"

ps:sebenarnya aku ingin berkongsi kisah raja dan pembesar dengan pembaca2x sekalian...
entri kali ini memang pendek-sependeknya kerana notebook aku hilang...sorry erkk(aper gunanya balai polis,kalo perkataan sorry boleh selesaikan segalanya-sinchan)

"terlajak perahu boleh diundur,terlajak kata..(korang sambung sendiri)"

No comments: