Monday 16 June 2008

Rabbina naggah kullena feddunia wal akhirah

nampaknya setiap mahasiswa dah mula bercuti-cuti malaysia expecially student2x timur tengah...
sebelum exam(seminggu sebelum exam) kita akan biasa dihujani dgn perkataan maaf,sorry dan sewaktu dgnnya....
adusss...terharu aku,lebih terharu anak makcik kantin belanja aku makan roti canai pagi tadi....
ini cerita sebelum examm,nie kita cerita selepas exam dan selepasnya lagi(keluar result)...
aku harap korang yang baca nie dapat bukak fikiran,bukan makin tertutup k...

"jangan jadi jumud"


"syukurrr,ok jerk,biasalah,rezeki ana"...ini perkataan yang biasa terpacul dari mulut member2x aku dan aku sebab result ok(ok ker result aku?) or succes tahap dewa...

berbeza pulak mulut2x mereka yang gagal or short sem...
perkataan yang mashur dari pujangga2x melayu nie adalah

"dah xder rezeki"@"hmm..mungkin xder rezeki"...

betul tak??wahai kawan2x,sahabat2x,sahibah2x sekalian...
cubalah korang menjadi mereka yang beruntung,bukan rugi....
akupun xnak sedara seislam aku rugi...Donald Trump yang kayapun xnak rugi,xkan kita yang xkaya nie nak rugi???

cubalah buang perkataan tue dari kamus hiduppp...

betull ker xder rezeki???

aduhai korang nie,masa sekolah rendah lagi cikgu2x dah didik kita,
akupn didik anakmuridku macam nie
"allah itu maha pemurah dan penyayang"

dekat university lak syeikh2x didik kita
"tiap manusia ada rezeki yang ditetapkannya"


so,perkataan xder rezeki nie memusnahkan harapan dan menurunkan semangat jihad untuk blaja ada la,cheewaahh...
aku bercakap seolah-olah aku nie bagus jerk..
xder la,nie hanya pendapat aku...pendapat seorang perokok yang ingin menjadi soleh...
akupun penah gagal dan slalu gagal..tp tetap berusaha selagi hayat masih bernyawa...


betull ker xder rezeki???

tepuk dada tanyer...(korang sambung sendiri)

allah dah bagi macam-macam rezeki...
kalo korang terlepas pandang tengok betul-betul...
allah bg kita kekuatan fizikal...
mata korang rosak,siap ada duit beli speaky lagi tue...
rezeki tubuh badan korang tue,kalo korang nie lemah xder laa..korang boleh mai dr malaysia sampai ketanah arab nie,sedangkan aku seorang perokok ada kekuatan..malu la gengg
kalo kater duit xcukup nak beli kitab sebab tue xbaca,
aduss...alasan xprofessional la,abiss tue yang korang ada pakai handphone mahal2x saper suruh??
ada aku suruh?ada cikgu suruh?...xpun kalo xder duit,camner la korang leh beli makanan lagi??siapp makan firohh lagi tue
yang merokok lak,kalo rokok bolehh beli xkan kitab xbolehh kot??
malu la jadi perokok kalo camtue...camner la nak jadi solehh

alasan memang boleh dibuat oleh mereka yang malas...

beza dengan sesetengah orang.....
kalopun failed mereka tetap mengatakan,
aku malas nie,kena rajin lagi bukan kata "xder rezeki nie".....


yuppp,sini adalh bumi arab xsama dengan malaysia....
kiranya ada juga kenalan kita yang failed walaupun study separuh mati....bukanlah maknanya xder rezeki,mungkin ada rezeki yang lebih besar menunggunya......ini maknanya
allah nak kita jadi orang yang bersyukur
lagi rugi,walaupun korang habis blaja awall,siap dapat ijazah tuee tp apa gunanya kalo bahasa arabpun xmashi macam student2x uk yang mashi dgn bahsa englishnya??qur'an xafal 30juz??uslub dakwahpun xlepas??
pikir-pikirkanlah jangan xpikir...

aduss......bila kupaskan bendalah nie rasa macam xreleven jerk tp nielah masalh yang membelengu aku sejak sekolah,maaflah kirannya ia seperti peribadi....
kadang2x orang yang gagal akan berkata begitu dan kadang2x orang yang berjaya akan berkata kepada mereka yang gagal...nak tunjuk simpati katakan,lagi elok diaorang doa sebelum exam...

"biarlah aku gagal asalkan engkau ya allah meluluskan tiap kawan2xku yang berusaha,yang xberusaha terserahlah padamu untuk tentukanny,sesungguhnya rezeki ini datang darimu ya rabb...."

syokknya doa nie,tapi siapa yang berani buat??

dan aku jugak harap,kalaupun aku short sem(gagal),xpayah la paculkan kata-kata yang lucah nie kat aku...jatuhh merudum saham aku nak blaja...paling kurangpun,ucap la "jangan malas-malas(macam bapak aku cakap),betulkan niat nak blaja(macam mak aku ckp)",macam nie baru la sedap telinga mendengar...


aku nasihatkan kawanku yg failed jangan banyak main tp aku lg bnyak main dari dia.hehehe(rezeki aku la tue,moga2x kawan aku nie usaha lebih gigih,aminnn..)


"tiap kata-kata adalah doa"

No comments: