Sunday 15 June 2008

mahasiswa dan politik

PAS dan UMNO...
inilah biasanya perbezaan pegangan mahasiswa agama...
dan ramai orang berpikir,orang2x pas nie mesti ngaji agama....
tolongg sikitt ekk,aku dah ada kawan UMNO gak yg belajar agama...
ramai antara mahasiswa bila mana berpegang dengan pegangannya,mereka merasakn parti yang dipegang adalah betul 100%....yeker PAS betull 100%,yeker UMNO betull 100%...
cuba cari kelemahan dan betulkan la...bukan mengikutt jerk,korang cuba jadi remaja yang berfikiran terbuka dan jangankan kerana berbeza pandangan POLTIK
ukhuwah islamiyah terputus....
untuk menunjukkan aku nie bukanlah dipihak mana2x(aku hanya seorang perokok soleh)...
so,aku tunjukkan sikit beberapa persolan mengenai PAS dan UMNO.....


PAS
-kenapalah pas(PKR) nie boleh buat projek babi tue???
-kenapa la sokong DAP,xtau ker dorang perjuangkan sekuler???
-kater ISLAM HADHARI xbetull,tp macam maner boleh dipuji oleh akhbar "suara azhar" keluaran jun08???
-sekaran cuba PAS tngok,dulu tun buat projek putrajaya,berapa ramai yg lawan,
sekarang cuba tngok hasilnya....

UMNO
-kenapa minyak boleh cecah paras kritikal???
-kenapa kerajaan UMNO batalkan projek jambatan johor???
-adakah UMNO telah mengamalkan aper yang ada didalam wadah ISLAM HADHARI
-peristiwa MEMALI,adakah UMNO xtahu,siapa yang bertanggung jawab???



disini,aku bukan nak burukkan mana-mana parti,aku cuma perokok soleh,
aku ulangii...ini pandangan aku jerk,
so,kalo xpuas hati tolong bersabar...

"sabar itu separuh daripada iman"

kepada mahasiswa yang berada dioversea khususnya(bukan pelajar IPTA),
kita disini tidak dibenarkan poltik dan kita jugak xtahu keadaan sebenar dunia politik....xperlu la korang suka sembang2x politik nie,kutuk sini,kutuk sana...lagi elok korang sembang pasal lain...(lg elok doakan aku)
aper faedahnya bercakap tentang politik,
baik kita maintain d cool...nanti blk malaysia baru tunjuk taringgg....aummm!!!
sekarang adalah lagi elok kita menjadi pemerhati,pemerhati yang bijak...
aku pelik laa...
bila duduk dengan pelajar yg bersefahaman PAS,
mereka kata aku UMNO sebab soalan2x aku seolah-olah menolak pas...
bukanlah kerana aku menolak PAS,sedangkan majlis ulama-ulama PASpun dorang xtau...so,malu la ngaku PAS...

bila duduk dengan pelajar bersefahaaman UMNO,
mereka memang tau aku nie PAS sebab aku pakai baju pembangkang(nie baju bapak aku laaa...),akupun bnyak bg soalan2x untuk mendapat respon supaya dapat menyiapkan tesis aku nie....
dorang kater xguna bgtaupun coz aku xkan terima...

adiosss....

so,kalo korang dah mahasiswa...jadilah mahasiswa yang berpegangan,bukan taklid membabi buta(sorry kaso,marah sangat nieee)....
dan bukak lah fikiran tue....malu la,kita nie bakal mewarisi negara,
anak harapan bangsa....

berbeza pula yang dimalaysia....
aku tau korang xboleh berpolitik coz ada AUKU,
sian korangg...tp korang boleh masuk dalam dunia poltik di luar ipta(pandai la cover macam korang isap okok kat sekolah),
latih la diri korang berpolitik dgn masuk kemarkas2x,mesyuarat dll...
bestt tuee,aku dulupun selalu berpoltik gak sebelum mai oversea tp skang dah x coz 100% tumpu kat study,heheee macam rajin jerk aku nie...
dan pastikan result korang gempakk,baru boleh jadi harapan bangssa...

"keadaan sesuatu negara ditentukan oleh remaja@pemudanya"

ps:jangan merasakn parti kita betul 100% @ diri kita nie perfect,akupun ada silap...tiada yg PERFECT...
dan janganlah terputus hubungan sillaturrahim hanya kerana perbezaan PARTI,
bukak minda tue....


6 comments:

Anonymous said...

'alaika wa 'alaihi al-salam

IrfanTijari said...

Wah..masuk politik la plak..sebenarnya mahasiswa sekarang kurang pendedahan dalam cara nak memberi pandangan..selalu anggap diri sendiri betul..padahal, kebenarantu kadang2 boleh dipertikaikan..lainlah kalau bersandarkan sumber dari Al-quran dan Sunnah.

Yang penting kita perlu hormati pendapat orang lain.Tak semsetinya yang menang tu betul dan yang kalah tu salah.

Perokok Soleh said...

ALLAH yubarikk alaik
-tok laki
-----------------------------------

terimaksih kepada saudara irfan kerana menyokong pendapat saya...
namun begitu mungkin ada silapnya pada kata-kata saya...

rossees said...

http://mcbatistuta.multiply.com/reviews/item/57

link tentang isu babi di selangor..

rossees said...

http://anakbapa.blogspot.com/2008/04/cerita-sebenar-di-sebalik-projek.html

link baik jugak ;)

Perokok Soleh said...

thankss..insyaalah akukan bukak