Friday 13 June 2008

motivasi perokok

13beberapa motivasi untuk anda semua..harap2x kita dapat berkongsi buah fikiran kat sini...
sebelum tue..kalo korang x merokok aku bgtau lagi sekali...jangan merokok,
korang menongeng lagi elok...

bagaimana untuk menempelak orang2x yang menghina kamu wahai perokok2x sekalian??

-study lebih masa...
kalo sekolah asrama,tiap malam korang kena study dari pukul 9-11...
kepada perokok2x,mindset hotakk korang,isap okok pas study...korang mesti smoking bila line clear jekan???so,nak xnak study lah lebih masa sampai sumer budak2x balik hostel..study dari pukul 9-1...kalo malaspun,korang buat la latihan2x yang kat buku teks tue...

-bangun malam(tahhajjud)...
aku segan nak cakap sebab akupun xslalu wat pas abis sekolah...heehee
sebelum tido mindset hotak korang lagi skali...kul 4-5 isap okok,line clear...
oleh kerana aku duduk dalam suasana islamiah(namerpun sekolah agama)...
aku rasa rugi la xwat tahajjud...xper kalo korang xder niat nak bngun malam tp kalo korang buat kan dah ader niat...

-banyakkan bersedekah
xmalu ker korang kat diri sendiri kalo rokok kita boleh beli mahal2x...xkan rm 1 or 2 tue xleh bg kat makcik2x tepi jalan tue...bg la coz lagi mulia dari kita beli rokok tp nak sedekah haram xpenah...jangan buat alasan peminta sedekah tue dah kaya la dll...tue urusan dorang dgn ALLAH k...
maner tahu doa makcik2x mintak sedekah tue makbul...

-minta doa ibubapa
korang jangan lupa..rokok nie jugak makruh tp lebih kepada haram dan kebnyakkan ulama mutaakkhirin mengatakan rokok nie haram...so,minta la ibu bapa kita doakan kita semoga kita xmasuk neraka adalah kerana rokok...kalo korang bijak macam aku,mintak la doa2x yg lain lagi...hehehe
kitapun jgn lupa doakan ibubapa kita...biar anak-beranak succes dunia akhirat...hehehe

-tidak malas
rokok bukannyer murah macam lighter...jadi kalo nak hisap kita kena berusaha mencari duit...
so,kalo aku malas,aku slalu gak berfikir...aku nie dah la smoking,hisap rokok standard lak tue dunhill,saleem...kalo xblaja dari skang nanti bila besar kejer biasa2x gaji maner cukup...
so,aku kena la struggle sikit...maner der kejayaan tanpa pengorbanan,betul tak????

benda2x nie sumer benda yang bila korang buat susah orang nak nampak...kiranay korang dah menempelak orang2x yang menghina perokok nie...
biar la orang pandang kita buruk,asalkan allah redha dgn kita...
redha allah adalah redha ibubapa
"they will keep talking, talking and talking but still "DO NOTHING"!!!"

No comments: