Wednesday 11 June 2008

bakal pendakwah.....

nak baca2x baca.....aku xpaksa
nie bukan satu kewajipanpun...
ini adalah hakikat,
hakikat yang ditutup...

fonemena pelajar2x melayu beraliran agama....
kirany kamu ingin belajar dinegara di mana ramai pelajar yang mengambil jurusan agama...
kamu akan dihujani lebih 30 teguran dari pelajar2x beraliran agama seolah2x mereka ini adlah syeikh kabir tetapi.....teguran yang boleh pakai 2,3 jer,
datanglah jangan xdatang kenegara yang kamu ingin pergi seperti mesir dan jordan, kerana mungkin juga kamu akan dapat mengubah diri sendiri macam aku yg sedang dalam perubahan nie...huhuhu
ramai yang kagum dengan ulama2x besar,tp berapa orang jerk yang contohi dorang??
akupun xder la contoh dorang sangat...doa2xkanlah aku jadi cam dorang,hehehee

bukanlah niat aku disini ingin menghina ustad2x ataupun usatazah2x yg sedang belajar...namun begitu korang tngok la sendiri beberapa kata nasihat dari ustad2x yang aku sempat tulis kat notebook aku...
beberapa ayat yg aku terima dari ustad2x nie yang lagak gaya ala-mufti......

"hati ente kotor!!sebab tue ente xboleh berhenti":
-sedangkan beliau xtahu aku dah cuba nak berhenti sebelum mai sini.......
"ente nie macam dari sekolah budak2x jahat la"
"ente nie fasiq tp fasiq yg soghir(kecil)"
"macam maner la orang macam ente nie boleh dtng sini??"
"dekat malysia buat cara malaysia,sini bukan malaysia k"
dorang bersikap macam aku nie budak sekolah,
dan sini jugak suka mengunakan budaya pulau memulau orang.....aku xkena pulau tp nak pulau,pulau la...korang nie sumer xmembina,fikiran pendek laa...


hahaaha.....apa macam,hebatkan mereka berkata???
inilah pendakwah2x....dan inilah ustad2x yg bila blk malaysia yg tahu hanya membuang plajar merokok@bermasalah tanpa berpikir panjang,dan tahu nak hukum jerkk...
syaitanpun aper lagi,ambik peranan mainkan hati aku....
"ko blaja kat tempat lain lg best,orang xkaco"
sedangkan mereka lupa,bnyak lagi perkara yg lebih besar yg perlu dibincangkan....
ini masalah yg kecik diambil berat seperti
-rokok
-rambut
-pakaian(fashion)
-perwatakan student agama


aku sendiri lebih menghormati dan malu nak menghisap rokok depan plajar2x buuth(plajar smk arab)....walaupun aku merokok,mereka menghormati aku.....dan mereka lebih petah berbahasa arab dari plajar2x yg lagak gaya seperti syeikhh kabir...


jadi,kepada ustad2x...
kalo anda betul2x baik,doakanlah aku nie.....
tiada doa tanpa usaha,akupun usaha gak nak berenti...
jika seluruh ustad2x yg tegur tue doakan aku,
dgn kebaikkan ustad2x yg xmerokok.....insyallah lah nie jugak aku berenti.....
"allah boleh memberi hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki"
tp malangnyer.......mereka hanya tahu MENGHUKUM!!!


ustad2x nie lupa,memang dorang xmerokok tp betull ker dorang xder dosa??menegur orang seolah2x mereka nie bersih dari dosa2x...
ape pulak hukumnya bermsge dgn perempuan??aku xmsge erkk coz aku xder hp,hahaha...
aper pulak hukumnyer mengumpat???
so,memang kita blaja agama tp xsemestinya kamu bersih dari dosa...
anak2x murid aku 10x lagi bagus dari aku dan korang yang perangai macam nie...
dorang tau blaja,blk umah,tngok tv dan tido...adik2x aku tue lg elok tegur aku dr korang yg blaja tinggi-tinggi nie.......


kesimpulannya..
1-tanamkan sikap rendah diri dalam diri korang...baru ada ilmu sikit jgn nak berlagak,quranpun xabis 30juz...

2-jangan main tegur orang jerkk,kalo kat kl korang wat macam nie,kalo xmakan penerejang penipu la...berhikmah la ckitt,baru la boleh rapat ngan pemuda

3-bukak sikit fikiran tue,tunjuk sikit ustad2x nie berfikiran jauh....bincang la isu2x yang membangun..

4-kita same level jerk,we are student....so,jgn la ingat universiti nie cam sekolah...

2 comments:

rossees said...

semoga Allaah bagi kekuatan untuk berhenti merokok.. aku rasa perlu pendakwah2 ni perlu diberi pendedahan skill yang betul untuk berdakwah.... 'menghukum' orang...pernah jugak terkena..sewajarnya, punca dan 'akar' yang diperbetul dahulu seperti 'keyakinan manusia kepada Allaah..dengan sifat kasih sayang Allaah...maha pengampun dan lain2'... manusia tak kan berubah dengan kata2 tapi menerusi teladan inshaAllaah..
nasihat Lukmanul Hakim kepada anaknya.. "anakku! suatu amalan mampu diperbuat dengan adanya yakin! seseorang itu tidak akan dapat buat amalan dengan sebaik-baiknya tanpa yakin, dan seseorang itu takkan merendahkan nilai beramal sehingga dia dikuasai oleh kurang keyakinan."

"Islam uses d sword of d intellect.d sword that conquers d hearts n minds of people.d Quran says invite all 2 d way of Lord w wisdom n beautiful preaching;n argue w them in ways that r best n most gracious [Quran 16:125]..salaam!"

Perokok Soleh said...

salam saudara "..."
harap2x dapat doakan aku(hepyy la orang doakan diri kita),...
biasalah..
bila mana manusia merasakan dirinya hebat,
maka hilanglah rendahdirinya...