Monday 4 August 2008

Soalan Maut untuk Perokok....

kata kawan aku
"ko membinasakan diri ko bila buat entry nie"
aku kata
"no komen..."

ps:entry ini mungkin lebih macam ceritakan diri aku..so,kalo korang bohsan baca la entry lain k...
jika ada kesilapan sila tegur..sekian,semoga memberi manfaat bersama...


assalamualaikum warahmatullah...(pusing kanan)

assalamualaikum warahmatullah...(pusing kiri)

baca ayat kursi

baca ayat 100dinar

zikir

akhir sekali akpun berdoa...

“Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha
Penyayang segala puji bagi Allah Tuhan Pentadbir seluruh
alam. Pujian yang melengkapi nikmat-Nya, dan pujian yang
menambahkan kelebihan-Nya, wahai Tuhan kami, bagiMu
segala puja-puji sebagaimana patut kerana kebesaran
zatMu dan agung kekuasaanMu...."


“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kesusahan
dan kedukaan. Aku berlindung kepadaMu dari lemah
kemahuan dan kemalasan.Aku berlindung kepadaMu dari
sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu
dari banyak hutang dan kezaliman manusia...(sampai la akhir)”

lepas tue datang lah sorang mamat kat aku...

biaslah,orang mesti jeles..seorang perokok menjadi imam dan makmum semuanya bakal2x ustad dan ustazah bila blk malaysia...

beliau dengan selamba memberi aku soalan maut...

"tadi ana nampak ente smoking kat bawah...apa hukum merokok??"

aku senyap seketika...
dan dengan muka yang tenang aku menjawab...

"ustad rasa apa??"

"ana tanyer ente,xkan ente xtahu??..yela xguna jadi imam tp smoking"

"owhh,kita blajar agama..so,bukak la buku erkk..hah ustad!!!lagi xguna kalo ustad xsmoking tp nak jadi imampun segan..huhhu"

dan ustad tuepun blah dan yang pasti dia bengang kat aku sebab dapat menjawab soalan maut....

tue kalo ustad2x@budak2x yg dah blaja agama tp kalo yg belum blaja agama tnyer???

yeahhh....aku akan menjawab juga,

bila mana aku lepak isap rokok(lepas balik ngajar),datang sorang pakcik tanyer aku...

"aper hukum merokok??

aku xtanyer balik walau aku tahu dia saja nak uji aku...aku jawab

"haram haram dan haram....kenapa pakcik?"

"tahupun..tp kenapa kamu isap rokok??"

aku jawab
"pakcik....saya isap rokok tp saya sentiasa berdoa dan ikut ckp makbapak agar saya berhenti dan saya akan membaca quran untuk memohon keampunan...adakah pakcik baca quran tiap hari??

pakcik jawab...
"pakcik xbuat macam kamu"

aku jawab blk
"kitakan mengaku islam...kenpa pakcik xbaca quran tiap hari???
so,kita ada lebih dan kurang,tiada yang perfect..saya memang mengajar sekolah agama tp xsmestinya saya perfect..
so,lagi elok kita tengok buruk kita dr tngok buruk orang erkk dan saya tahu rokok nie xelok,say akan cuba tp kalo xboleh saya nak wat camana erkk....lagi lok pakcik doakan saya k

lain pula bila anak murid aku bila aku terjatuh rokok dari poket seluar...

aku akan jawab cara lain..

murid bertanya
"ustad izat,ustad isap rokok ker??

aku jawab
"xlah...(aku kelentong anak murid...),dengan selamba ayam aku komotkan kotak rokok dan jawab blk...
"ini rokok ayah ustad...kamu jgn isap rokok bahaya tau...sebab nanti hati jadi hitamm,Eiiiii!!!!!...."

pastu student2x akupun tahu bahaya merokok lepas aku jelaskan...

tue soalan rokok..biasanya orang melayu islam yg tanyer kat aku..
beza pula mereka yang bukan islam bila chating dengan aku...


apakaah soalan maut mereka??

korang tunggu entry aku "orang kafir bertanya,aku menjawab.."


jadi kesimpulannya...

setiap masa,,korang kena berhati-hati bila terkena soalan maut,
biasanya perokok akan kena soalan begitu...tp kalo orang lain ader la soalan maut dia yang lain,
so..belajarlah cara menjawab soalan maut..sebab soalan2x ini bukan soalan exam yang korang baca dalam buku tp ini adalah soalan dari manusia yang kadang2x xsenang dengan korang atau sajer nak menguji korang...

....tamat...
tambahan:
dan bila kawan aku merokok cakap rokok adalah makruh...
aku akan setuju tp aku lebih mengatkaan rokok adalah makruh tp lebih kepada haram dan haram...
sebab aper??sebab aku blaja dan aku tahu..

aku tetap hisap rokok tp walau kita menghisap rokok kita jangan mainkan hukum ALLAH..
dunia kita kan selamat tp diakhirat???korang jawab sendri k...uhuhu

syukur,aku dah kurangkan rokok laa,20 batang boleh tahan 3hari...(^_^)

Kami memohon ke hadrat Allah Taala agar menyinari hati-hati kami memberi kefahaman yang mendalam kepada kami tentang agama kami,mengajar apa yang boleh memberi faedah kepada kami,memberi faedah dengan sesuatu yang kami telah tahu, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi hampir dengan hamba-hambaNya. Selamat dan salam ke atas penghulu kami Muhammad S.A.W,ahli keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

11 comments:

Anonymous said...

hoho..baca blog awak teringat lak kat satu entri dulu yg agak emo ttg merokok..bersedia utk bace??
http://the_grumpy_cikai.blogs.friendster.com/semangat_yg_ilang/2007/06/merokok_hak_sia.html

Perokok Soleh said...

owhh.saya xemosi pun cikgu..
saya hanya membuat contoh lerr...
pe2xpun sila paham kesimpulannya...
itu yang penting tuhh...

Anonymous said...

tau tak kenape orang bertanye soklan maut tu sume pada kamu? sebabnye diorg fikir kamu tak paham atau lagi tepat kamu buta hukum.

org yg buta hukum yg selalu melanggar hukum. tapi kamu tau itu haram. maknanya kamu celik. persoalannye sekarang, kenapa kamu masih buat? kenape masih nak binasakn diri?

orang yg celik tapi seolah masih buta, itu sgt pelik.

jangan beri alasan kamu baca QURAN, kamu kawn quran, jadi kamu boleh tutup perkataan 'haram' pada rokok.

dan jugak jgn salahkan orang yg bertanye. cermin diri yg melakukan dulu. klu tak buat,org tak tye. berilah hadis, dalil apepun, yang haram ttp haram.

ramai suami yg meninggal kerana rokok,tinggallah isteri dan anak terkapai. kamu belum kahwin, tapi umur kamu seolah dah dikurangkan kerana rokok. kamu tahu sendiri.

mira

Perokok Soleh said...

m said

huuhu......
rokok memang haram,saya xmenghalalkanpun dan syaa xkan bermain dengan hukum...
sy memberi jawapan begitu sebab yg bertanya sudah tahu hukum tp buat2x xtahu sebab nak menguji..
dan perlu ingat..

saya nak berhenti rokok dan bukan nak menegakkan rokok...
itu contoh sahaja..

ramai mati sebab rokok..
mati tetap berlaku pada semuanya..
"mati adalah realiti yg biasa dianggap fantasi..."

aku akan berhenti rokok tp bukan sebab takut mati awal tp harap dapat keredhaannya..

persoalannya?
rokok adalah cinta pertamaku...
dan nak berhenti rokok bukan macam nak berhenti sekolah...
yang penting aku dlaam proses berhenti(^^)

Anonymous said...

orang menegur bukan sbb benci. tapi nak membetulkn. sesetengahnye amik berat. atau mgkn betul, diorg buat2 tak tau. tapi rse nye lebih kepada fk kamu yg buat2 tak tau.

kt tak tau ape yg org fk selagi diorg tak luahkn.

arwah atok sy mninggal sbb rokok. pkcik2 sy sakit sbb rokok. syukur ayah sy bukan perokok. dan sy tak ckp mati tu cume kerane rokok. tp rokok tu puncenye. bayangkn, kita mati ditangan rokok.

mmg perempuan tak suke lelaki perokok. tapi takdela smpai membenci. jgn la buat persepsi mcm tu

smoga kekuatan yg ade didoublekan lagi. dan smoga bjaya berhnti


ya Allah,limpahkanlah kesabaran kepada kami, kukuhkanlah langkah kami dan tolonglah kami

Perokok Soleh said...

owhh...
xsuka bukan benci..
tp benci adalah xsuka??..
thankss sebab tegur..

m said,
aku masih budak,br nak masuk 20..
pastu isap rokok ngan orng tua pastu jadi imam pastu jadi ustad..
dan orng yg bertany dlm cter aku nie sumernyer nak kenakan aku ler..
adesss..pahamkan tajuk k,
semoga kamu dapat kesimpulan untuk entry kali ini...
kalo ikutkan,anak murid akupun ader tnyer soklan2x "kenapa aku merokok","merokok niekan xboleh?" dll tp aku xmasukkan dalam cter sebab aku tau dorang tnyer sebab sayang cikgunyer...huhuhu

thankss,aku gandakan la juga lagipun ramadhan nie memang kurengg smoking,huhu..AMINN

aku pernah cube berhenti dan aku gagal dan aku ada citer sendiri masa nak berhenti dulu tp xperlu la dikongsikan sebab benda tue gagal@failed 100% dan aku still smoking lg..
nanti dah berhenti betoll aku cter erkk pahit manis aku...(^^)

Anonymous said...

laaa kt sebaya je syeikh.

benci tu kasar sgt bunyinye. tak suke tak smst benci. benci boleh jadi dendam dlm sstgh hal.

nak tye,klu tak kisah.. dari umur brpe kamu merokok?

ayah sy F6 dulu je dia merokok. dia stop sbb malas g kedai. hikmah kdai tu jauh.

ook kesimpulan...
ape soalan maut sekalipun perokoksoleh tetap akan berhenti merokok. dgn usaha dan doa.

entry "orang kafir bertanya,aku menjawab.." tak jadi?

Perokok Soleh said...

start isap rokok masa darjah 3..
mula heavy f2 kot..
entry orang kafir bertanay,aku menjawab jadi..
sekang wat entry syukur part 2..

Anonymous said...

salam, perokok soleh..
heheh... nice blog.. =P

personally, saye pn x ske smoker...
bgi saye, mereke ini melakukan kerosakan di muke bumi...
lebih2 lg.. passive smokers( masyarakat)dpt kesan kesihatan yg lebih teroks dr smoker tu sendiri...

duit pn bazir...
nnt kan Allah tanye.. bagaimana kamu belanjekan harte kamu?

tp insyaAllah, sye cube nk paham..
bukan sng nk berenti..
lebih2 lg kamu stat dr sek rendah lg...

apekate kalo kamu rase nk smoke tu.. makan chewing gum?
eheh.. saye x taw la berkesan ke x..
nnt da cube bgtaw ek...
amekla yg mcm2 perise... yg plg mahal ke... bru besttt skettt... =P

xpn.. kamu bubuh minyak cap kapak kt dlm kotak rokok.. hehe... sure x selere nk isap.. huhu...

samat mencube n samat berenti!!
insyaAllah.. =)

Perokok Soleh said...

hahaha...
siapa yg nak bubuh minyak dekat rokoknya???
ini cara bunuh diri seyyyhhh...
kata2x nie macam kata kawan baik aku r...
"merokok membawa kerosakan"

owhh..boleh berhenti tp xperlu cerita kat orng sebab orng akan menyampah bila xberhenti..
baik aku kurangkan dulu k..

Aif said...

salam...
hahaha..
sy pon smoker gak..
jawapan sye kn klu ditye soalan maut..

1)ala..imam masjid pon merokok, xkn sy pon xleh merokok..

2)merokok ni bagos ape? leh bunuh kuman kat dlm mulut..racun dlm rokok leh bunuh kuman 2..hahaha..

3)ala biase la..merokok, pompuan kn benci rokok, diowg pasti xna dtg dekat ngan kita, selamat ap dr wat dosa zina2 ni..

haha..tpi dlm proses benti la ni..adus..payah tol..mak da soh benti..tpi xleh la..takot oo dosa derhaka..xmasok syurga la..tpi yg penting memang na benti, cuma x jmpe cara yg sesuai lg..

apa2 pon..good luck kepada perokoksoleh supaya dapat berhenti merokok..insyaAllah..