Monday 26 January 2009

kisah 10 point...??

ketika ini..hujan renyai-renyai~~
ombak bergelora..
mak tetap bagi duit..
suruh pergi sekolah..
bukan beli rokok..
tapi aku beli rokok...
adesss...

terima kasih kepada malaikat maut yang xjemu2x melawat aku,kamu dan beliau sambil berkata

"aku pelik melihat manusia,tidakkah dia sedar ajalnya sudah dekat tapi masih boleh bersuka-suka dan lalai kepada ALLAH"

dan manusia2x yg sengal mesti tidak percaya apa yang aku tulis ini..
namun bagi seorang muslim mesti caya punya...
contohnya adlah perjalanan israk mikraj nabi..

tika aku sibuk menulis entry ini..
tika mana korang sibuk hisap rokok..
tika mana korang sibuk mengutuk pemimpin..
tika mana korang sibuk menghina ulama..
tika mana korang sibuk dengan AJL 09,
aku,kamu dan dia kenalah sedarrr..
bumi selalu berbisik kepada kita..
tapi kita yang xsedar kerana dek tipuan arus duniawi..
ini kisah benar ooOO,bukan rekaan
semata-mata seperti cerita pengarah2x filem AJL..lalala~~

kisah bumi ini yg telah mendpat anugerah cerita terbaik sesi 08/09masehi dan diceritkan(pengarah) oleh anas bin malik r.a..

Sesungguhnya setiap hari bumi menyeru kepada manusia dengan sepuluh perkara..

1.Wahai anak Adam!Berjalanlah sepuas-puas di atas perutku,buatlah apapun terhadapku tetapi ingatlah!!
Engkau akan dimasukkan ke dalamnya kelak..

2.Engkau melakukan zina,rompakan dan segala macam maksiat yang ada di atas belakangku tetapi ingatlah!!!
Engkau akan diazab di dalam perutku.

3.Engkau ketawa macam ayam di atas perutku,
tetapi ingatlah!!!
Engkau akan menangis di dalam perutku.

4.Engkau bergembira di atas belakangku dengan pangkat,darjat dan gelaran yg lain, tetapi ingatlah!!!
Engkau akan kecewa di dalam perutku.

5.Engkau mengumpul harta dgn cara yg haram di atas belakangku sehingga lalai kepada ALLAH,
tetapi ingatlah! Engkau akan menyesal di dalam perutku.

6.Engkau makan benda yang haram di atas belakangku tetapi ingatlah!!!
Engkau akan dimakan oleh ulat di dalam perutku..

7.Engkau angkuh dan sombong dgn kejayaan diri di belakangku ,
tetapi ingatlah!!!
Engkau akan dihina di dalam perutku.

8.Engkau berlari dengan riang di atas belakangku tanpa mempedulikan saudara seislammu,
tetapi ingatlah! Engkau akan jatuh di dalam perutku dalam keadaan dukacita.

9.Engkau hidup di dunia bersiramkan cahaya matahari, bulan dan bintang di belakangku, tetapi ingatlah!!!
Engkau akan tinggal dalam kegelapan di dalam perutku...

10.Engkau hidup di atas belakangku beramai-ramai,
tetapi ingatlah! Engkau akan keseorangan di dalam perutku...

kisah ini hanya mengunakan 10 point,115 patah perkataan dan kisah ini berjaya sehingga dikenali satu dunia...
so,hadiahkan al-fatihah kepada anas bin malik walau kita tidak semulianya...

aminnn...

uittt...akupun nak bercerita juga la,
mengunakan 10 point juga,hehehe...
moga2x ada baiknya walau xmasuk dalam anugerah juara lagu..lalala~~
dan ini hanya pandanganqu...
terimalah dendangan pandanganqu...

bila kita melihat balik adat&amalan melayu banyak juga yang kita tersilap...mungkin kerna terikut-ikut atau sengaja mengikut...
baiklah,bebrapa amalan yg terbalik/kelakar bila diimbas..

1.amalan kenduri arwah,
xkiralah buat satu malam ker dua malam ker sampailah 7 malam,pasti kena duit..
sebenarnya islam menganjurkan jiran tetangga yg membuat kenduri ini bukannya keluarga simati..
cuba korang perhatikan,
sudahlah kelurga sianu tueh mati,kena pula buat kenduri selepas menjemput orang baca tahlil..adess
ini bukan dituju kepada orng kaya tetapi kepada orang sederhana...
bayangkan satu malam rm300
kalau 10 malam??
rm300x10hari=kira sendiri...
so,berubahlah kerna takut-takut kita ini termakan harta anak yatim...

2.menziarahi orang mati,
bila kena pergi majlis kahwin sibuk bawak duit..tapi bila pergi ziarah orang mati?
aku melihat hadiah tuk keluarga orang kahwin dan hadah tuk kelurga simati..
lagi bnyak hadiah orang kahwin..
ishkk3x..tv,peti ais,pemanas nasi dll tueh kalau tukar jadi duit berapa la erkk?
so,lepas ini jika aku mati..bagilah duit pada keluarga aku..bukan bg hadiah pada abng aku yang nak kahwin..hehehe

3.menghadiri majlis,
kadang-kadang diri ini juga tidak sempurna..
aku,kamu dan dia sama,hatta orang2x yg besar..
bila ada majlis..smart ibarat
ronaldo ikan priyo..
tapi bila solat dirumah?
cukup sekadar memakai baju pagoda dan kain pelekat..
ada yg lagi dasyat hanya memakai kain pelekat sahaja..ishk3x

4.menghadiri rumah kawan
ini mungkin lebih kepada kaum hawa..
bagi anak adam macam aku nieh,
xder istilah malu bila makan dirumah orang..hehehe
dan yg sebetulny adlah tidak perlu malu makan dirumah orang asal kita beradab sopan..
kita juga dituntut menghabiskan makanan yg dijamu..

"malu makan perut binasa"

5.solat sunat
kalau solat sunat dimasjid..fuhhh
nampak alimm tp sebaik-baik solat sunat adlah dirumah...
jika solat dimasjid sahaja,
apakaha makanan rohani untuk rumah kita??
pikir-pikirkanlah..
namun sbenarnya dianjurkan dirumah supaya terhindar dari sikap riak..

6.adat ramadhan,
bila tiba ramadhan..adlah bazar,
bulan poser nie = mendidik nafsu
tapi bulan ramdhan la yg bnyak habess duit beli makanan,adesss....
ambillah pengajaran dari cerita upin dan ipin yg bnyak sangat beli ayam..lalala

7.perangai ibu bapa,
semua parentss bimbang kalau-kalau anak hasil benih mereka fail dalam exam..
tapi kalau anak xreti solat,baca quran dll..xkisah,
bila hantar tuisyen boleh bayar rm100
tapi bila hantar ngaji..
baru rm20@30 nak berkira..
bila mahal sikit mulalah cakap..
ustad tue kerja xikhlaslah..itulah inilah
lepas tue terus fitnah semua ustad..
adesss..abess orang yg buat kelas tuisyen mahal2x tue ikhlas?ishkk2x..labu oh lbu

8.beribadat
jika hujan ker,motor rosakk ker..
mesti pergi kerja juga..
tapi bila balik umah..
nak solat dimasjidpun malas..ishk2x
malunya,sedar xsedar anak2x dah tengok perangai huduss kita..

9.make-up
lalala~~kena pada hawalagi..
btollah kata kawan aku

"cerita yang tiada hujungnya cerita fasal kaum hawa"

seorang isteri..bila keluar nak make-up sini sana..tapi bila duduk rumah,adess
buruk bebenor...makcik2x,islam menuntut berhias untuk suami bukan untuk aku dan orang awam..syukurlah sebb mak aku xmacam makcik2x nie,lalala~~~

10.rahsia...
kalau semua benda aku bagi xbeshh la..
hehehe...jadi yg kesepuluh korang buat sendiri...sbb bnyak lagi benda yg terbalik yang kadang2x kita sendiri melakukan...

"sesuatu yang diraih dengan payah atau usaha sendiri adalah lebih dihargai daripada sesuatu yang diraih dengan senang-senang"

ps:aku suka buat amalan terbalik yakni membeli rokok..
beli rokok pakai duit poket tapi bila nak beli buku xboleh..hehehe
mesti mintak duit lebih dekat mak aku,lalalala~~~
hinanya aku...ishkkk2x

owhh...lupa bg salam,
so,kita tutup entry dengan kiriman salam aku yang sepatutnya ditutup dengan tasbih kifarah...

assalamualaikum...
(ini juga amalan yang terbalik)

11 comments:

Anem Arnamee said...

Salam ziarah..

saya anem..bukan rina.
saya pernah baca dalam 'hembusan'
tntg menjauhi FS..

tapi itu jer cara saya berhubung ngn rakan2 yg lokek tegar kreditnya demi saya..huhu..

melalui tu juga,saya cri rakan ..

terima kasih sudi singgah blog;)

Perokok Soleh said...

owhh..
aku ada juga ambik point dari hembusan,cuma cara kami berbeza..

Anonymous said...

slm..akak nak post comment kat k.i.a.h..tapi tak blh...

kalau en perokoksoleh ubah style komen cam kat sini..blh gak akak post kat sane..harap diusahakan sesuatu...

Perokok Soleh said...

ohh...sy cuba ubah sbb xtau la ad aorng nak mengkomen,lalalala~~~

Iliana said...

ermm..kenapa mesti kaum hawa ya? sebab kalau dipanjangkan jadi hawa'nafsu' ye?? uiii...

ada benarnya kesemua point tu. ramai yang leka. boleh x sy pn nk msukkn point ke-10?

org slalu ckp 'muda lagi' mcm la x akn mati. knp msti da b'uban kpala bru nk b'amal? aduiii...

Perokok Soleh said...

ooo..kaum hawa nie bengkok(dijadikan hawa dari hujung rusuk adam),
xley diluruskan...
cuma boleh dibentuk..itulah guna suami yang baik..

hahaha,a'ah la...
biasanya kawan2x aku akan ckp macam tue...

ps:akupun sama,lalalala~~~

Irfan Jani said...

Fuh. 10 point. Tapi aku baca macam dah berpuluh-puluh tu. ;>

Kau beli rokok pakai duit mak kau lagi ke sekarang ni? Saja tanya. Hehe.

p/s: Masa mula-mula aku tertanya juga. Kenapa nama blog ni Perokok Soleh? Tapi makin aku baca, aku dapat rasa apa kesannya nanti. Berdakwah dengan bijak, bila kita tahu dengan siapa kita sasarkan.

Perokok Soleh said...

waaaAAA...
berpuluh-puluh erkk,lalalala~~~
yang aku sedar cuma 10...lalalala
mmng semua sumber kewangan dari emak aku...lalalala

Iliana said...

perokoksoleh ni memang suka ber shalalalala~ ye..ingatkan orang perempuan je..

den nga b'usaha mencari idea tok soalan tu..sabar je la..tunggu, nanti den jawab, den inform ok..

owh ye, kalau wanita tu bengkok, lelaki pula lurus, tunjukkan kelurusan tu. bukan apa, sekarang ni, saya tengok, kebanyakan lelaki pun dah sama bengkok macam perempuan gak..

salam dakwah jihad fi sabilillah ye..

Perokok Soleh said...

lalalalala that means "syukur,aku masih seorang islam..."
hehehe...

waaaa...lelaki sebenarnya lurus tp mereka yg membengkokkan diri mereka dan akan bengkok selagi mana tidak menjadikan quran dan sunnah sebgai pegangan...
seperti juga islam...
islam itu mulia tapi orang islam sendiri yang membenghkokkannya dgn fikiran sekulerisme,liberalisme dll...lalalalala

ps:orang laki adalah untuk membimbing perempuan manakala perempuan pula....(sambung sendiri),hehehehe

Iliana said...

salam perokok soleh...semoga dpt b'henti merokok dan maintain soleh ye..

biar sy smbung..

org perempuan jd penyokong yg memimpin la hehehe..tak gitu???

suka ye hang main soal2 ni..tuh, den da jwb da soalan hang kat blog den..silalah cek ye..bg markah skali..pnjg da mcm nk jwb xam da tuh..

klo slh bgthu tau tau tau (^_^)