Saturday 18 October 2008

orang kafir bertanya aku menjawab...

dengan nama ALLAH yang maha mengehtahui segala yang sulit...
selawat dan slaam buat nabi MUHAMMAD S.A.W....

sebagai budak2x yang biasa yang berumur 16tahun aku tidak berkecuali dari berkawan dengan orang bukan islam...maka..kawan aku nie yang diberi nama "L"
yang sudah tahu..
aku sjaalah budak surau antra budak2x melayu yang ada di tempat kami lepak...
atau budak melayu yang masih boleh kira berpegang dengan ajaran ISLAM...
L baik..dan aku memng selalu tanyer dia soalan tentang kristian dan dia sendiri xboleh jawab dengan alasan dia kristian yang biasa seperti lindlaylohan dll yang kadang2x pergi gereja,bahkan biblepun dia xtahu sangat...

hari 1

masa lepak2x...
L,dia memulakan kalam...

ko percaya ALLAH jat..??
yupp,aku percaya r...

so,dimana ALLAH?
owhh,ko nie...ALLAH aku ada dimana-mana

maknanya..ALLAH ko ada ditandas la??
ewhh...bukan macam tue
agak-agak la L...

aku tanyer je jat...
owhh..ok2x

aku mula terkedu...inilah masalah bila mengada-ngada buat hero dijalan raya..
dan "L" menyambung kata-katanya...

ok la,aku tau ko x tahu...
soklan aku ke-2 tentng islam..
sebelum ALLAH siapa yang ada?

arghh!!!aku xdapat jawab lagi...
ikut hati nak penumbuk si "L" tapisebab dia permpuan dan mukapun cantik...
adesss...

akupun dengan relax jawab
ok L,nanti la...balik umah nanti aku bukak kitab aku...
nanti aku bgtau jawapan...
aku budak lagi...aku nak rujuk mak aku k

akupun balik rumah dan tanyer mak aku...
maka,mak aku dengan confidentnya telah membuat mesyuarat agung keluarga KAMI dengan semeta-meta bagi menolong aku,huhuh.......

hari ke-2

aku berjumpa L

L dengan muka yang penuh bernafsu terus tanyer...

oitt jat...per citer?
ko percaya ALLAH ko?

mest la L,kang aku ketuk ko baru tau..main2xkan aku lak..
eleh jat ko mainkan aku lagi banyak sampai aku magrain tau...

hah jat!!!
daapat ker tahu ALLAH ko kat mana?

owhh L,aku xtahu ALLAH aku kat mana la..
sebab benda ini diluar pikiran kita...

yela ko nie,aku tau ko xdapat jawab...??

hahahaa.....aku gelak,
senang jek L,

aku mula jadi hero seperti hancock...
aku tanyer L,

L,ko ada hatikan...
ada la,ko nie tnyer soklan bodo la...

so,skang mana perasaan ko L?
L mula terdiam...

haahahah.....aku gelak,
aku sambung lagi,

ko kena terima la L,
soklan ko tue diluar pikiran manusia...
soklah ke-2 lak...
mak aku kater...soalan kopun salah

L bertanya
apsal bro??

aku jawab...
soalan yang xkan ada jwapan...
ALLAH hanya satu jek dalam ISLAM,
xmacam korang ada 3...
dan soalan ko xkan habis...
tue jawapan yang infiniti

dan kalo ko nak aku jawab..ok
aku jawab..
ditakdirkan ada benda lain sebelum ALLAH aku..so,aku nak tnyer ko lak..siapa selepas benda lain tue??
aku menambah lagi..
ko nyer soalan nie xboleh ikut akal la L...

selepas itu,
L terus senyap dan terkedu....sebab dipun xdapat jawab..hohoho

aku ingatkan masalah telah selesai,
kusangkakan hujan sudah renyai rupanya ribut melanda...kukuuku
rupanya L ada soalan lain...

L mula bersuara...
aku belum habis lagi tanyer...
ko kater orang ISLAM xsembah berhala tapi asal orang islam semua sembah batu kat mekkah??

dan untuk pengehtahuan korang...
setelah mak aku membuat mesyuarat agung keluarga jawpannya masih tidak jumpa...
akhirnya aku dapat jawapannya ketika umur 17tahun...
tapi malangnya L sudah pindah...adess

semoga L membaca blog aku,

L,orang islam bukan menyembah KAABAH semata-mata sahaja,kami hanya menghadp kaabah...
KAABAH hanya lambang perpaduan...
L,andai KAABAH diruntuhkan,
orang islam tetap sujud menghadap tapak KAABAH..inilah lambang penyatuan umat ISLAM..dan andai KAABAH dialihkan kami orang ISLAM tetap akan menghadap pada tapak kaabah...bukan pada kaabah..
dan setelah aku blaja hukum hakam..
sah solat andai seorng sembahyang diatas kaabah...

sekian,
ini adalah cerita fasal L...
tunggu pula cerita tentang N...
semoga hati ini tetap beriman padamu ya-RABB,amiinn



"Dan selama-lama tidak
akan reda oleh orang-orang yahudi dan nasrani itu kepada kamu(muslim)
hinggalah kamu mengikuti "millah" (cara hidup) mereka.."
-AlBaqarah:120

12 comments:

azharjaafar said...

Jawapan semua soalan L ada pada surah al ikhlas (kul huAllah). Soalan2 macam ni memang biasa ditanya mereka untuk kelirukan orang Islam. Orang yang nipis iman, boleh hilang iman.

Tapi kalau orang macam L tanya dengan tujuan ikhlas mencari kebenaran, insyaAllah dia akan dapat petunjuk dari Allah.

Perokok Soleh said...

betul tp soalan dia perlu dijawab menggunakan otak..
soalan dia bukan allah ada 2 or 3..
tp dimana ALLAH..
dan L susah terima pendapat aku,kalolah aku guna quran bulat-bulat...

doa-doalah L bc blog aku,huhuhu....

Anonymous said...

ingtkn tye pasal rokok.

ade seorang mamat ni,kawan2 die panggil die yahudi sbb die dah tak prcaye Tuhan tu wujud. die takkn trime ape je kate org. die jadi mcm tu sejak hdup die susah. satu2 msalah die dpt. die kate knape die slalu susah sdgkan kwn2 die yg lain ok je. solan die pun same. mane Tuhan? klu Tuhan tu ade knape die hidup susah. die kate die tak pnah bt jahat. knape Tuhan hukum die camtu.

ksian die. jatuh mcm tu skali.

Perokok Soleh said...

owhh...

bukan tanyer fasal rokok...
kalo orang islam kena dugaan kaw2x..
jawapannya sila check di surah AL-MULK..

surah niepun elok bc sebelum tidor

Anonymous said...

kpd 'm',
awak boleh bagi analog kat kawan awak camni... huhu..

ade sorg bapak ni, ade 10 org anak. 9 org buruk akhlak, tp mengaku yg si bapa itu bapa diorg. tp anak yg sorg ni baik gegile, tp tak mengaku si bapa tu, bapenye... dye cakap dye anak luar nikah! x ke menyakitkn ati tu?

huhu~ cube bagi dye analog tu ye~

Perokok Soleh said...

haahaha......

bagus2x..
thanks kepada mamat xbenama...
jawapan guna akal dan otak..gm

Anonymous said...

ps,mslhnye die dah takmau dgr ape2 dah. die suh biar je hdup die camtu. kubur lain2 katenye. nak suruh die bace quran lagi la.hagham.
dulu sy hafal surah al-mulk. dah tak amalkan, lupe.

erk cik anony..maaf,sy kurang fhm la hubngn metafora dgn kes mamat tu..yg 9 org tu org bukan Islam dan yg sorg tu org Islam ke yg tak mengaku Allah Tuhan die? mcm tu ke?

ps,pasal N bile pulak?

Perokok Soleh said...

kubur lain2x?
jawapannya..
"nanti ko mati aku dan muslimin yg lain solatkn ko dan uruskan jenazah ko..kalo ko baik senang la urusannya kalo ko teruk,kan orang malas nak uruskanjenazah ko"

n..
xtahu lg sebb da bz
insyaallah akan buat juga

Anonymous said...

oh, bukan cik 'm'..
huhu.. maksudnyer yg 9 org jhat tp mengaku ayah tu same ngn org Islam.. walaupun akhlak buruk.. tp kalo still ade iman, insyaAllah akan masuk syurge...

tp yg sorg tu... ckp dye anak nikah.. same ngn org kafir... buat baik mcm mane byk pn... tp sie2 coz still akan duk nerake...

huhu.. hopefully 'm' dah fhm ye.. insyaAllah... =)

Anonymous said...

dah fhm. tapi rasanye takkn berkesan kat die. apepun trime kasih.

Anonymous said...

ak xpndi sgt agama.br nnk stat menuntut blk.dl blaja sbb nk lulus peksa je. nk tya klu org semayan atas kaabah,dia nk mengadap arah mana sbb dia dah atas kaabah.barat ke

Perokok Soleh said...

hehe....orang semayang ats kaabah nak menghadap maner???
siapa yg solat ats kaabah??

ps:-tnya ustad...:P

*oklah xikhlaspun boleh baca buku kuliah...dari xbaca buku dan main je,kan lagi xsmart...:)