Saturday 18 October 2008

kelebihan dan kekurangan...

assalamualaikum...
penulis:walau aku memang xreti nak menulis seperti faisal tehrani,
tp aku tetap akan menulis...

setelah lama menyambut hari raya,
kini,hero anda telah kembali...

orang yang mula rasa dirinya telah pandai,
maka bermulalah satu kebodohan pada dirinya..
berbeza pula mereka yang mengaku hebat..
hebat tidak smaa dengan pandai..

bezanya...??
korang tngok la sendiri..
sehari pasti akan muncul lebih 100 blogger...
dan blogger ini bukannya pandai tp merasa dirinya hebat..
seperti aku...huhuhuh
dan korang memang perlu rasa diri sendiri hebat baru berjaya,

"be trust yourself"

jadi,jangan la ambik bulat2x ape yg aku sampaikan erkk..
sebab aku bukan pandai tp perasan hebat jerk..huhuhu

sebelum pergi jauh..
baca dulu cerita nie,
tuepun kalo ada masa...
kalo xder langkaulah terus k..
aku ada sorang kawn masa sekolah rendah dulu...
nak kata dia lagi hensemm,aku lg hensem,
nak kata dia kurus,badan dia gemuk..
dan kalo exam,seteruk2x aku..dia lagi teruk 100x..
so,sekarang korang boleh bayang?
dengan bahasa kasarnya...kawan aku nie macam xder guna la..
tp last2x..sekaran sudah jadi cheff
baru 21 thn,keretapun ader..
so,apa yg buat dia nie boleh berjaya?

maka korang2x semua..
percayalah..ketika korang succes dalam exampun korang baru succes 20%
dlaam kehidupan..yg lebihnya adalah ketika korang dah berkerja..

"satu permulaan yg baik bukan penjamin penghujung yg baik.."

kita sambung cerita kawan aku nieh..
masa sekolah dulu dia memang macam xder guna tp mungkin
sebab dia terjumpa ayat nie..

"setiap yg dijadikan ALLAH ada kelebihanannya...
tidaklah ALLAH menciptakan kamu dengan bersahaja(main-main)"


maka setelah kawan aku nie sedar dia memang xboleh pergi dalam exam..
dia berhenti sekolah masa form3 dan belajar memasak.
hanya 3tahun sahaja dan sekarang dia dah jadi cheff..
so,korang..percayalah,kita semua ada kelebihan masing2x,
cuma..macammana korang gunakan kelebihan korang shaaja,itu
yg penting..huhuhu

kawan aku boleh dikategorikan manusia yg bijak...
walau bongekk dalam exam tp dalam kehiduoan dia berjaya...
so,korang yg memang rasa diri xboleh maju,
majukan diri korang...
akupun tngh memajukan penulisan aku nieh...hohoohoo

maka korang korang...
telitilah diri masing2x...
kelebihana dan kekurangan...
macam aku,aku ambik bahagian syariah...
dan kalo korang tanyer aku tatabahasa arab jenuh aku nak jawab...
tapi kalo tnyer bab hukum-hakam,insyaallah aku boleh..
dan kalo korang tanyer hukum pada budak2x bahagian lughah(bahasa)
contohhnya,
apakah hukum aurat dgn ibu tiri?
mereka mesti pening..
dan kalo korang tnyer
hukum mak tiri yang bercerai dengna bapak kandung??...
mengikut kajian aku,
bnyaknyer yg bg jawapan slaah...
tapi perlu ingat!!!
kelebihan mereka dalam bidang lain..
tanyerlah maslah tatabahasa arab nie..smeua dorang leh settlekan,
iyalah,syair arab jahiliyahpun dorang blajar..

dan bukan bila mana seseorang yang ada sesuatu kelebihan luar biasa
dia tidak ada kelemahan...
semua ada kelemahan...
aku,dia dan kamu semua ada kelemahan,
kelemahan aku yang jelas..ehem2x,paham2x je la...

korang semua,
kadang-kadang kelebihan pada diri korang,korang sendiri xnampak..
inilah masalah yang utama...adesss
bila korang pandai bercakap,korang xnak jadi pembaca khutbah..
yang korang nak jadi,jadi dj,jadi pengkritik....
jadi,bila orn tua baca khutbah..paham2x la...
semua tidur..
sebab??
sebab orng tua bnyak tidak tahu seni...
pastu salahkan imam baca khutbah xbest la,apalah...bla bla lahh!!
hah!!!korang paa lagi..pergi belaja agama ALLAH,

jika engkau blejar agama,dunia akan mencarimu...
jika engkau blajar dunia,jangan mimpi agama mencarimu..


korang...kelebihan adalah anugerah ALLAH untuk setiap diri kita,
so,muhasabah diri...tngok kelebihan dan kekurangan korang...
so,marilah sama-sma...
aku,kamu dan dia,
check balik diri kita,...
yang kurang boleh dibetulkan..
yang betul boleh ditingkatkan...

"tiada yang maksum melainkan nabi kita muhammad S.A.W.

No comments: