Monday 27 October 2008

mari berdoa...

assalamualaikumm.....

aku mula membuat entry ini..
bila mana terlihat rncngan
wanita melayu tv9..
seteruk-teruk studentku pandai juga mereka membaca doa makan..
tapi ada satu minah tue xreti baca...itu yang ditv9..yang luar tv?
dunia oh dunia..

sebelum jadi ustad sekolah..
aku tahu doa tidur,doa makan dan macam2x doa..tapi xbestnya aku xamalakan,
maka,samalah aku macam orang-orang lain

Sesungguhnya orang yang berilmu itu adalah yang berilmu pada perbuatannya,bukan berilmu pada hujahnya dan artikelnya.Begitu juga pemimpin yang mana pemimpin pada kemurnian akhlaknya,bukanlah pemimpin ke atas kaumnya(rakyatnya) dan anggotanya.Demikian juga orang kaya yang mana kaya pada keadaannya,bukan kaya pada milikannya dan hartanya.
-imam syafie yang kata,bukan aku...

selepas jadi ustad..
aku memang kena amalkan sebab aku ajar student2xku tiap2x hari..
malu la ajar orang tp diri sendiri xbuat..
naseb baik ada budak2x nie..
semoga ALLAH merahmati mereka...

baiklah..kehidupan kita sebenarnya penuh ngan doa..xcaya???
percayalah,anak muridkupun percaya...buktinya???

dibawah adalah contoh jadual waktu harian...
disediakan oleh jabatan perokok semalaysia..(^^)

-bngun tidor...
doa bngun tidor
"alamdullilah hillazi ahyana ba3dama amatana wailaihin nushur,.."(cari sendiri maknanya k)

-masuk toilet pulak..
doa masuk toilet
"ya ALLAH aku memohon perlindungan dari setan jantan dan betina"

-ambik wudhuk,berus gg,dll
doa ambik wuduhk...
ps-uitt,jenuh la kalo nak tulis...check sendiri noh

-kuar toilet
doa kuar toilet
"aku memohon keampunan padamu ya ALLAH"

-pastu tengok cermin,melaram...~~
doa melaram
"ya ALLAH,bagaimana eloknya wajahku ini,
maka aku memohon..elokkan lah juga akhlakku"

-pastu pkai baju
doa lagi...

-pastu breakfast..
doa makan pula..

-pastu keluar umah..
doa kuar umah..
"subhanallaizi sakhorolana haza wama kunnakahu mukrinin wainna ila rabbina la munkolibun"

doa lagi,

pastu pstu dan three....~~
kalo nak tahu doa yang lain belilah buku teks akhlak darjah 2,
xpun buku doa-doa harian...huhhu
hah!!!cukup bukti2x nie??

dan untuk pengetahuan korang,
setiap perbuatan kita ada doa..
melainkan perkara maksiat yang tiad doa seperti mengumpat..

kenapa perlu berdoa?

"doa adalah senjata orang mukmin"

tapi perlu ingat,bukan semua doa dimakbulkan..believe it or not??
maka,jika orang suruh korang doakan mereka..
beruntunglah korang sebab orang lain mula rasa korang adalah hamba ALLAH yg disayanginya...

dengan doa..dosa boleh terhapus..
dengan doa semua boleh berubah...
dengan doa,kita disanyangi..
berdoalah kerana kita semua miskin dan hina..
berdoalah kerana ada 1001 lagi kebaikkannya yang aku terlupa nak tulis...

"manusia yang sombong adalah mereka yang tidak berdoa pada ALLAH"

aku mlas panjangkan kalam kalim dn kalimah aku,ada bnyak lagi perkara penting dari menulis blog....aku ada kelas nie,huuhuh...

sebelum tue renungilah ayat dibawah ini..

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka(beritahu kepada mereka):

“Sesungguhnya Aku(Allah) sentiasa hampir (kepada mereka);Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu(dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik dan betul.”(1:186)

2 comments:

Anonymous said...

slm...lame tak berkunjung...bz...org penting..hehe

berkaitan dgn entry kali ni..

ia akak rase ade kaitan dgn "iman ilmu"
pernah belajar?akak sekadar sempat membace berkaitan dgn jenis2 ilmu...

Perokok Soleh said...

xpernah blajar..
tp kaoi iman dan ilmu adalh belajar yakni,
tasdiq bikolbi..
membenarkan dalam hati..