Saturday 26 July 2008

kelebihan lelaki itu

salam alykkk...

entry ini mungkin mengandungi unsur-unsur keterlaluan yang memuji diri penulis sendir...
huhuhuh...baiklah,jom kita citer malam pertama nak??
memang sedap citer malam pertama selepas kahwin...
lagi sedap kalo korang xyah citer benda2x tue...sebab aku yg xkahwinpun tahu
aper itu malam pertama...so,untuk yg baru kahwin
aku akan buat kisah malam pertama...semoga terhibur




tiba-tiba.....DUMMM!!!!
eno enoe enoe...bunyi ambulanss
pioww pioww pioww..bunyi silent poliss
dong dong...ioww ioww...nie bunyi aperpun aku xtau,huhuhu
dan ketika itu..terdamparlah 2keping mayat dijalanan...

adesss,aku xpandai buat cerpen,sorry2x..kita serius k,hhuhhuhu

baiklah...kita MULA!!!

adakah kita sudah sedia untuk malam pertama dikubur...secara jujur aku perokoksoleh sendiri xbersedia tapi aku sudah membuat persedian,insyaallah...
yang aku sedia malam pertama bersama bini aku walau aku xde bini...huhuhu

mengikut ilmu yg aku belajar...
siapakah teman kita dalam kubur??



Adakah Makhluk diatas peneman anda??

selepas menjadi mayat...kita disimpan ditanah..
so,siapa yg akan datang teman kita??
yang teman kita adalah seorang lelaki kacak...
tue kalo laki matii,tapi kalo perempuan maybe penemannya perempuan cantik kot...
siapa pulak laki dan perempuan yg aku cakap nie??
korang nak tahu??
baca sampai habis k...(promote nak orang baca la tue)

lelaki itu adalah........
seseorang yang telah......

adalah lelaki itu sebenarnya.......

sebenarnya lelaki itu....

surprisee nie....

jeng jeng...

..lelaki dan perempuan itu adalah jelmaan dari al-quran laa...
al-quran yang korang baca dari kecik tapi selepas khatam 30juz korang simpan dalam rak dan lupakan dia....dan selepas itu korang akan buat kenduri khatam quran atau lebih manis kita sebut..
"kenduri selamat tinggal pada quran"
korang hanya baca bila ada majlis dan baca bila hendak belajar,tak gitu???

mana aku dapat tahu nie quran jadi teman kita(kita yg jadi mayat seketika)..
okiess
sila lihat hadith dibawah

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :
"Pada hari Kiamat nanti,di hadapan Allah swt tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang
lebih tinggi daripada Al-Quran, bukan Nabi, bukan malaikat dan sebagainya"..

okiess,sambung cerita kawn kita dalam kubur...
dan bila laki hensem nie lepak ngan kita..
datang dua malaikat...
siapa malaikat tue?
rokib dan atid ker atau mungkar dan nankir??
korang cari sendiri k...

"usaha tangga kejayaan"

selepas malaikat yang dua itu datang untuk tanya iman kita(time nie dah jadi mayat)...
malaikat cuba memisahkan lelaki hensem tersebut dengan kita...
tapi xbolehh...
dengan selamba.lelaki hensem tue jadi hero dan berkata...
"Dia adalah kawanku...Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan"
dan setelah itu dia berpaling pada muka kita dan berkata lagi
"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan
suara yang kuat". "Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi".

tamat...
tue persedian pertama tapi ramai yg failed...
beb,xkan lagu-lagu boleh nyanyi tapi quran xboleh baca??

so,kepada kawan2x,pakcik2x,makcik2x,ayah,ibu...
baca quran erkk..tua2xpun xper..belajar jer dari duduk kat kedai kopi,bukan kawan2x boleh teman kitapun kat kubur erkk???
jangan simpan quran tapi baca k...
jangan jadi sperti mereka yang mengantung ayat 1000 dinar dirumah dengan harapan cepat kaya tapi bacapun tak,adiossss.........


banyak-banyak lah berdoa agar quran menjadi syafaat kita...
hormati pemimpin..
ikuti ulama....
jadilah orang islam yang maju...

mengikut kajian Dr. K.I.A.H
ada 2 golongan yang membaca quran

1-membaca tapi tajwid lebur ke sawah...(nie dapat dosa)
*saper suruh xbelaja..hah!!apa lagi pergi la kelas iqra,huhuhu

2-membaca dengan tajwid tapi makna xpaham(xsalah tp elok pahamkan erkk)
*best tue kalo paham sebab koran akan tahu cerita dalam quran,xcaya belajarlah bahasa arab...

rugi ker baca?
xrugipun...lagi rugi isap rokok tapi xbaca quran...

Setiap HURUF(Bukan perkataan!) dapat 10 HASANAH Tuuuuuh!!!!
banyak tueee...

jadilah perokok yang soleh...suka kepada quran(puji diri lagi,huhuh)

nabi ada menyarankan menghabiskan quran tiga hari...
tapi aku xjumpa lagi carany..jadi aku ajar cara habiskan 30juz dalam seminggu...

ok..macam mana nak abiskn 30juz dalam seminggu...
aku bagi tipss erkk,tips abdullah fahmi dan malik kepada aku(nak bgtau aku kawan dengan orang quran)...

biasa dilakukan sahabat seperti...
Saidina Uthman, Zaid bin Thabit dan Ibnu Mas’ud


Malam Jumaat, membaca surah al-Baqarah hingga surah al-Maidah.

Malam Sabtu, membaca surah al-An’am hingga surah Hud....

Malam Ahad, membaca surah Yusuf hingga surah Maryam....

Malam Isnin, membaca surah Toha hingga surah al-Qasas....

Malam Selasa, membaca surah al-Ankabuut hingga surah Sad....

Malam Rabu, membaca surah surah Az-Zumar hingga surah ar-Rahman...

Malam Khamis, membaca surah al-Waqiah hingga surah an-Nas....


kalo nak buat-buatlah,dapat jugak aku pahala bagi tips kat korang....
aku boleh buat(piuji diri lagi)..korang pe macam??
aku harap...kalo korang berjaya buat jumpa aku,msge aku,ym aku...
aku belanja korang walau poket aku kosong...

kesimpulannya..

cintailah al-quran.....


*latihan kerja rumah...huhuh
sila huraikan sendiri kesimpulan yang diberi..
aku bukan buku rujukan..aku hanya perokok soleh
dan aku malas nak taip panjang-panjang...

9 comments:

Anonymous said...

tips tu ... baca mlm hari je ke? siang? berapa jam utk diperuntukkan baca quran satu malam? tq

Perokok Soleh said...

tips nie tuk malam hari&siamg khusus kepada malam jerk coz kat mesir nie musim panas owang xtido malam...siang baca la...
contoh,malam jumaat baca baqarah-maidah..tp kalo xsempat sambg disiang hari..
masa?
xder la lama sangat 5@6 untuk yg baru mula..
yang dah biasa macam aku(puji diri lagi) lebih kurang 3@4jam jek...huhuhu

hilda said...

waa'laikmslam....di sini ana nk comment....apa yg ana tahu...ttg hadis di atas...Allah swt memberi keizinan ke atas AL-quran itu.,dan ia yg mempunyai syafaat yg tinggi.,AL-quran itu akan menolong.. sesiapa membaca ia dgn benar(betul)..?dan lg satu nk comment...membaca al-quran krn mengejar pahala..?ibarat org yg bekerja mkn gaji...xde gaji x nk keja..begitu?x malukah...?kita semua hambanya shj...nk minta mcm2 pd Yg Maha Berkuasa....janji Allah benar..!!!ttg syurga,neraka,pembalasan org yg x beriman.pahala...etc..semua trkandung dlm AL-quran....mengapa masih sangsi pdNya..?mengapa bila brbuat sesuatu kebaikan atau beramal..tentang pahala yg di tanya dulu dn apa jenis balasan pahala yg ia perolehi.....jika tlh benar membaca AL-quran dgn betul...adakah sesiapa khusyuk,khayal dn menangis ketika mendengar ayat AL-quran yg anda dendangkn..?tidak ada bkn??...Anda telah membaca AL-quran ...tp dgn lidah...ibarat sama juga x membacanya..teknik membaca AL-quran sebenar-benarnya dgn hati....sesiapa mendengdangkn AL-quran serta dgn hatinya...yg mendengar terharu tanpa menyedari titisan airmatanya...so..tanya pada diri masing2 termasuk..yg byk comment ini...ADAKAH SUDAH BENAR2(BETUL) CARA BACAAN AL-QURAN SELAMA INI...??..comment ini adalah pandangan sy...jika ada yg salah..comment dn teguran dr anda..di alu2kan....by the way..thanks to u very2 much-perokok soleh....blog ante tlh meingatkn ana....,ya la.,manusia mudah lupa..!!

hilda said...

memang ramai yg boleh membaca AL-quran..tp..benarkah cara pembacaan kita..?

hilda said...

sblm sy comment..minta maaf byk2 jika ada sesiapa yg tersinggung dgn kenyataan ini...sy nk bt pembetulan ttg jenis manusia yg membaca AL-quran...ada 4 jenis manusia..yg pertama dn kedua jenis manusia-penulis(kelebihan lelaki itu),benar yg tlh di sebutkn td....Yg ketiga jenis org pulak...bila AL-quran dia dendangkn.,tajwid,mahraj dn tarannum,perpect,tp sayang dgn lidahnya shj..org yg jenis ke4..dia membaca AL-quran dgn cara ..membaca dgn hati,ketika bacaan AL-quran keluar dr bibirnya,hati bersama mendendangkn ALunan itu..kemerduan alunan al-quran tdk dpt di gambrkn...sungguh merdu..inilah cara yg sebenar membaca AL-quran qarim..jika nk tahu cara bacaan anda,adakah benar cara membacanya,..?sesiapa yg mendengar alunan al-quran yg di bacanya dgn hati..hati keras bisa hancur..akan terharu hatinya,sebak,airmata menitis tanpa dia sedari..dn bermcm2 byk lg..nk tulis detail mmg x abis..Inilah cara membaca salafussoleh,sufi...etc..wassalam..

Perokok Soleh said...

owh...itu terpulang pada individu,
jika mmbc quran kerna inginkan pahala...tidak slaah dan tidak berdosa...

ps:-aku lebih suka menilai diriku dari menilai orang..dan pilihan yg ku beri adalah pilihan yg paling mudah untuk diamalkan kawan2xku,
bukan untuk diriku...hehee

Anonymous said...

salam ukhwah,

1. bertuah saya hari ini, tika ini, sbb jumpa blog saudara.... ada hikmahnye saya tak pergi ikut kawan gi sg congkak, ada hikmahnya mak ayah saya larang saya pergi rupanya....:)

2. bagus posting artikel saudara ini :D

3. saudara seorang anak yg soleh dan memiliki rupa paras yg elok....:)

4. saudara seorang yg bijak.... :D

5. saudara beruntung krn berpeluang dpt bljo oversea....:)

6. saudara bijak mengeluarkan kata2 yg sempoi tapi bernas....:D

7. saudara pandai berlawak, cth ayat saudara dalam tajuk posting di atas(dan ketika itu..terdamparlah 2keping mayat dijalanan... :)

8. saudara insyaAllah akan datang menjadi mujahid yg soleh dan telah seluhurnya berhenti merokok.... ameen ya Allah.... :D

9. semoga impian n cita2 saudara tercapai.... semoga dipermudah urusan saudara....:)


-------

tapi satu yg kureng , kalau ye pun nama blog saudara perokok soleh, biarlah templete blog saudara ni ceria sikit, hitam je .... hehehehe :D .....

just kidding ....

syukran

senyum sokmo deh :)

Perokok Soleh said...

aku

1-bertuah aku kerana ada pembaca yg baik...hehe

ps:-rasnya aku bukan nak soleh tp nakal...hohoh

2-wajahku mng hensem tp still nakal dan bnyak main..hohoh

ps:-jgn puji bnyak sngt..aku cepat kembang..owhh~~

3-ameenn...thanks atas segalanya:)

Anonymous said...

salam ukhwah,

saya ikut saranan saudara n dr. fadhilah kamsah.... :D

Puji 9 kritik 1,hhuuh…(tips dr.fadhilah kamsah kepada wanita)

senyum sokmo deh :)