Tuesday 10 February 2009

kita yang lemah....

hai...
nama saya roni dari rona roni makaroni...
kali nie perokok dia cerita ikut hati noh sebab otak dia tengah sedeyyy....
jadi hangpa,kalau silap tegur noh...
hangpa nak taw?
la nie dia........

"DILEMA seorang perokok...."

bob miyah:bila puaka niyang kerepek 2 aku?

perokok hina:oleh kerana kisah bob miyah kurang penting walaupun penting...jadi,aku tanggguhkan dahulu,lalalaala

"pentingkan perkara yang penting dari perkara yang tidak penting,barulah hidup ini harmoni"

bila bukak ym...

puittt...

terjembullah msge offline dari kawan2x aku yang hanya reti mengforwardkan message...

lebih kurang 15 message serupa...bunyinya seperti ini:

"Di Israel,merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok,dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel,siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian.(Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)"

tahu apa aku buat???aku tersenyum dan terpikir....

keliung keliung keliung...(bunyi sedang imagine sesuatu)

dorang nie dah baca ker artikel penuh fasal bendalah nie?

dorang nie paham ker apa yang penulis asal ingin sampaikan?

aku tidak terasa dengan secebis kata2 offline yang sengal yang diciplak dari sebuah artikel...
aku lebih terasa dengan artikel sebenar ini yang dikeluarkan oleh seorang doktor..

jawapnnya dorang xpaham kerana kata2x itu hanyalah secebis dari sebuah artikel...artikel yang aku dah baca dan kesimpulannya adalah...

ORANG YAHUDI HEBAT DAN ORANG ISLAM KINI LEMAH...

melihat senario malaysia kini dengan kisah pemimpin dengan irama lompat sikatak lompat..
manakala akhbar2x pula dengan sikap masing2x...semuanya mengikut rentak bangau oh bangau...
aku pula dengan irama....???
iya,aku dengan irama etnik melayu yang makin lembab...

nah korang sebagai rakyat malaysia..tepek pada muka masing2x kemaluan malaysia(termasuk aku)...
makin hari nilai mata wang makin turun...
aku yang dekat arab nie makin payah sebab duit belanja kurang...
yang diamerica?dirusia?dimorocco?
korang leka,leka dengan permainan politik bodoh...
yahudi bertepuk tangan sambil menyanyikan lagu pukul berapa datuk harimau sebab melihat berpa mata wang malaysia makin jatuh..


masa disekolah dulu...sesengal sengal aku,aku selalu mendapat pujian..
dari kawan..cikgu,makcik kantin except my mother,lalala..

dan aku pelik kenapa makku syurgaku xpuji daku sedangkan cikgu aku sendiri kater aku nie nakal tp beljar ok?

rupanya bila aku sampai diarab aku jumpa dengan budak yang sebaya denganku yang kini sudah berada ditahun 3,dan boleh membaca kitab arab...
menghafaz quran dll....ishk2x,rupanya aku hina dan masih teruk

manakala kawan aku yang aku puji ini berkata dia juga lemah kerana ada kawan dia yang lebih dasyat yang kini juga menjadi kawan aku..
apa yang dasyat?
beliau boleh berckp 7 bahasa dan badannya telah sebati dengan ayat2x ALLAH..
nah,sekarang siapa yang lemah?

the answer is UMAT ISLAM...

aku diarab ini sudah bosan dengan sikap sesetengah orang yang rasa diri hebat dalam hukum hakam islam...
padahal hukum dan fatwapun xleh nak beza..
hinggakan ada seorang budak membeli buku dipameran buku antarangsa arab mengenai haramnya rokok untuk berbahas denganku perihal rokok...ishk2x,sengal sengal

owhh,tidak lupa juga kepada pemboikot-pemboikot barangan yahudi...
yang memiliki nokia...
yang memakai levis...
yang menggunakan......yang yang dan alahai ayang,huhuhu

syukur yahudi xlayan blog orang2 kita...
kalau x,terserlahlah kesengalan kita...

yahudi finland berkata:kata boikot?tp awat syarikat aku maju jerk..hari2x ada hp baru keluar???...

asal hah???
aku tidak kisah korang nak boikot ker x nak ker...
dah aku x nak boikot...kenpa la korang nak kecoh2x??
nasri pemain bola sepak islam tuepun bermain dalam kelab arsnal....
kalau aku kata aku boikot ibarat aku tidak berpijak dibumi yang nyata..
hanya tahu bercakap...pooOOrah

baiklah...disini mari kita menjadi pengkaji

kenal siapa itu
enchek albert einstein??

kenal siapa itu
pokchik karl marx??

kenal siapa itu
cik milton friendman??

kalau x kenal...pergi kenal2xkan diri dengan mereka
huh!!korang adalah pengkaji...jadi silalah kaji kerana aku xsuka bagi free2x...

kita teruskan fasa ke-2...

kenal apa itu
Polo Lauren

kenal apa itu
Coca-cola

kenal apa itu
Google(kalau tahu jangan jadi blogger,lalalala)

kenal apa itu
DKNY Donna

kenal apa itu
Dunkin donuts

kalau xkenal pergi kenal2kan diri...

hah!!!

fasa ke-3 paling ngeri...
bukan calang2x orang tapi pemimpin...

kenal siapa itu...adesss
penat den tulis kenal ini kenal itu...

yang pasti aku nak bgtau,dunia sekarang YAhudi pegang...
sebab umat islam lemah..

bagaimana ingin mengubah??

kita kenalah menjadi lebih maju...
rajin2kan diri solat...
rajin2kan diri paham quran
rajin2kan diri baca buku

narutopun rajin berlatih kungfu untuk menjadi hokage...
ronano zorropun rajin bersenam untuk menjadi pemedang terhandal...
jadi,tetapkan matlamat masing2x....

bukan rajin..
main politik bodoh..
main internet...
main game macam aku...
main main main...

maka....sebagai penutup marilah kita sama-sama main bangau oh bangau dengan menyalahkan pemimpin2x OIC

ini adalah satu sebab sengalnya umat islam..

dari 57 negara islam....just haved 500 university sahaja

tapi di america yang aku,kamu dan dia maki tue...

mempunyai 5000 lebih university...

huh!!!
sebab ini menuding jari jadi aku tunjuk satu sahaja,yang lain korang tambahkan la..lalala

banyak kesengalan negara2x oic cuma aku x minat nak cakap sebab bukan dapat faedahpun...lalalala

penyelesaiannya..

BACA BUKU...BACA BUKU BACA BUKU
-ibuku syurgaku

bukan baca blog aku dan...
bukan baca kisah politik yang sengal,tagi elok baca blog aku,huhuhu...
korang bagus...blog korang untuk dakwah tapi perlu ingat erkk

"berdakwah pada diri adalah pokok utama untuk menjadi pendakwah dan tarbiyah perlu dipaksa didalam diri"


akhir kalam,ambillah kata2x kawanku ini....

"sebenarnya YAHUDI tidak hebat tetapi orang islam yang lemah...
kita sebagai ISLAM lebih kuat kerana mempunyai ALLAH kita,dan kita percaya dengan AGAMA kita jadi kita perlu lebih maju kehadapan tapi syangnya kita lalai..."(aku lalai....sob sob sob)

15 comments:

Iliana said...

rindu betul kat blog hang...tapi, sekali muncul, pedas pedas...

saya tahu mengenai artikel tu, ya, dalam al-Quran tercatat segala macam panduan, tapi umat Islam buat dek je, ikut sangat nafsu.

ada lagi satu benda yang saya tak faham. kenapa harus kita (umat Islam) melenting macam ulat nangka bila terjumpa mana-mana blog atau web atau apa-apa yang seangkatan dengannya menghina Islam? sedangkan kita tahu hak kebebasan bersuara. dan itu adalah cabaran buat kita. menguji sejauh mana ketahanan iman sendiri. dan bagi saya, yang bijaksana akan berhemah dalam berperang, bukan membuta tuli dengan sebar-sebar ni (walhal dulu, saya pun macam tu juga hehe ;p)

kita akan pandang serong pada umat Islam yang memegang kitab Injil. sedangkan mereka selamba je membawa, membaca dan mengkaji al-Quran. kita, hanya tahu marah dan cakap 'JANGAN!', tapi, apa tindakan kita seterusnya?

oh ya, saya juga baru tersedar mengenai konsep 'boikot'. dan bagi saya, 'boikot' itu juga harus ada caranya. negara dah pun beli barang-barang tu, dah ada pun jadi stok di sini, kalau kita boikot, kita tak beli, siapa nak beli? mereka dah terima pun dibayar, kalau kita tak beli, bukan merugikan mereka (yahudi) tapi peniaga kita sendiri. yang harus bertindak adalah 'peniaga' (lebih berkesan).

ya, saya suka ayat tu, 'bukan mereka kuat, tapi kita yang lemah'. mari membaca~ baca blog org pn kira 'membaca' ape..dpt 2 skali (ilmu + jalinan silaturrahim)

p/s: ada lg nk ckp sbnrnye, tp mcm da pnjg je komen ni..nnti2 la smbg ye ;p

Perokok Soleh said...

salam......
waaaAAAhh..
kembang hidungku dgn pujianmu..

opss...sebenarnya yg membbuat web hina islam mereka tidak memahami konsep kebebasan hak bersuara...
mereka ini orang2x yg sengal dan bongok kerana tidak menghormati agama orang...
dan sebab itu aku malas nak baca web2x sengal ini kerana lagi elok aku baca blog LUKISAN ALAM,hehehe

owhh,yupp
mereka hanya tahu berkata dan melenting tetapi itu hanya dalam segi berckp sahaja..
dr segi ilmu mereka ini,LEMAH LEMAH DAN LEMAH..
so,kita kena jaga2 takut jadi macam puak2x nie,lalalaa....

"ALLAH x kan mengubh sesuatu bangsa sehingga mereka yg berubah dahulu"

hehehe...cik sudah paham konsep boikot erkk,bagus2...
fuhh,akhirnya cik mengeluarkan isi2x tersirat...

dan aku risau pulak kalau2x aku yg menulis ini x memahami apa yang aku tulis...ishk2x

hehehe...sebenarnya aku nasihat diri aku kerana sekrang terlebih baca blog orng dari baca buku sendiri,dan aku rasa ilmu diblog beza dibuku...

pss:aku dalam dilema,hehehee...

Iliana said...

salam kembali (lupa bagi salam dalam komen lepas heeee~)

jgn kasi kembang la itu hidung..bahaya..

buku itu lebih diyakini dari dunia maya ang tak tahu dari mana dan kesahihan maklumatnya. manakala buku tu, dah diikfiraf akan kebenarannya. maka, lebihkanlah membaca buku dari blog...lagi2 blog Lukisan Alam tu..bukannya betul sangat pun. entah sapa la yang tulis..nanti saya saman dia..hooo~

erm...dalam entri yang latest tu, tlg teliti bersama ya..saya pun tak tahu akan kebenarannya..sekadar berkongsi dan menimba sedikit ilmu..owh...saya kerisauan akan entri terbaru tu..risiko besar

Perokok Soleh said...

lalala.....aku suddah melihatnya
dam siap menjadi pencomment yg ke-2,hehehe...
owh...dalam bab buku bukan kerana faktor itu shaaja tetapi buku membincangkan masalah yang lebih dalam...

dan benda ini tidak boleh dibincangkan kerana bukan semua orang faham contoh sepereti perkara khilafiyah...hehehe

ps:sedangkan bila niz aziz berkata ALLAH samsengpun orang paham ikut lain...inilah sebab mereka tidak baca buku dan tidak ada berguru tp hanya membaca pendapat2x orang,lalalala

Tie said...

Hmm....betul tu betul!!!

Dah jangkit dengan upin dan ipin laa..

Ok lah...makcik ni boleh terima apa yang adek tulis ni...memang mustahil la nak boikot semua barang yahudi tu... Cuma satu je kita perlu buat... Bersatu!!

Perokok Soleh said...

a'ah....
tapikan rasanya mustahil la benda nie sama seperti kata2x di bawah...

"kebenaran bukan 3,bukan 2 atau seterusnya...tetapi hanya semata-mata satu"
-generasi kipas terbang

ps:huhuhu...bagi sy,yang kita kena buat adalah kembali pada islam dan belajar memajukan diri...
agar dapat memberi sumbangan pada islam,lalalalala....

Iliana said...

nak komen lagiiii~ (dah macam forum dah ni hahaha)

bukankah jika sudah dibaca pun, kena juga di diskusikan bersama untuk proses pencerapan yang lebih berkesan? perbincangan tu mampu mengembangkan sesuatu pemahaman dengan lebih teliti. sekadar membaca dan diam? kurang impaknya..
dan yang paling penting adalah membawanya kepada yang lebih arif..

p/s: di blog pun ramai yang arif apa hehehehe ;p

oh, terima kasih atas komentar itu. sungguh, saya memerlukan sedikit hujah dan diskusi di situ. malangnya, ramai yang lebih gemar menjadi pembaca bukan mencurah ilmu dalam topik sedemikian rupa. (sedih sekali)

Perokok Soleh said...

lalala....forumpun forum la

owhhh...mmng perlupun diskusi sesuatu perkara....
komentarku hanyalah pandangan seorang perokok yang sengal..manakala aku mmng akan meninggalkan comment dimana blog yg aku ziarah kerana membaca tanpa comment ibarat sudah makan tidak basuh tngan,lalala...

ps:memng ramai arif yg berblog tp aku punyer blog nie orangnya xarif,harap maklum...hehehe

kartini said...

kamu bijak. ya, kata2 itu yang saya nantikan. tak kira lah dalam isu apa, boikot kah, politik kah, tapi bersatu! kembali pada islam.. baca buku.. tolong islam.. tolong diri sendiri. solat.. tanpa ini semua, kita memang lah sangat lemah. ya, islam semakin lemah kerana tidak mempraktikkan islam dan tidak menyedari indahnya islam itu.. dan betapa kuatnya kita ini kerana kita ada Allah. ya Allah..

Perokok Soleh said...

huhhuu....
aku bukan bijak...
sebenarnya orng yg memahami kata2ku lebih bijak,lalala....
hatiku masih tidak dapat merasai kenikmatan membaca buku seperti nikmatnya menghisap rokok,lalaal...

ps:masalahnya kita tidak melakukan semua itu,ishk2x
kes politik dimalaysia sudah cukup memberi gambaran aper yg aku sampaikan,lalala

Anonymous said...

well people could talk and rambling about semantic until the cows come home, but it wouldn't solve/archieve nything till you reflect upon yourself and ponder.

so let ponder the yonder!

Perokok Soleh said...

well people could talk and rambling about semantic until the cows come home.......

hhahaha,aku suka ayat nie
btui2x...ckp bnyak x guna
ewhh...
per makna

"so let ponder the yonder!"

ps:laman blog smokie power...izin link,lalalaa

Perokok Soleh said...

xper2x...aku dah paham makna let ponder the yonder,lalaala...

cikgu_eya said...

Bismillah...

Ingat nak omen kat sini, terbuat satu entry komen tentang boikot, ana ada ulas dalam log. TQ.

khairunisya said...

salam...ap yg korg tulis, sumenye btul dlm fikiran aku...tp tang boikot tu yg aku x brp nk stuju...mmg btul peniaga perlu btindak,tp kita pun perlu btindak...bahkn sume umat islam pun perlu btindak...ok klu yana tya klu kte boikot,klu kte xnak bli,sape nk bli?ni sy plak nk tya..klu kte xnak boikot,spe lagi?dah itu je pun yg kte ble bantu utk saudara seislam kte [selain doa]...klu nak harap kte pergi brkorban nyawa kat sana,hanya Allah lah yg tau bile kte ble buat cam2...biarlah wlau x seberapa sumbgn kita,dari x sumbang apa2...klu kte xnak boikot,camne peniaga tu nk sdar keperluan mmboikot brgn israel ?...sstengah peniaga msih x sedar, yg diorg alert cme tang keuntungn jer...skurang2nya ble kte boikot,itu mmbuat diorg bfikir...n buat mse ni mmg lah kte x ble nak boikot 100%, tp boikotlah stakat yg kte mampu,jgn tolak terus idea boikot brgn israel...n mlalui program BTN yg aku follow x brp lame dulu...boikot ni gak mbantu mnaikan taraf ekonomi ngara sbyk 30%[ mse tgh musim boikotlah...skg ni sy tgok kfc dah pnuh jer]...aku pun pakai gak nokia, sebab aku da bli sbelum prog. boikot mmboikot nih...takkan aku nk humban masuk parit kot...mlayang duit aku nt...bg yg dah trbeli brgn boikot tu nk wat gane...tpi sebelum mmbeli lain kali, bringatlah...itu pandangn aku...wallahualam...adios