Thursday 11 September 2008

bertuahnya kita semua...SYUKUR

salam alaikum......

kata penulis:aku hanya ingin menulis dan menulis...dan hari ini aku mula menyambung kisah ini...

bila mana aku duduk sorang2x dan terbaca la pulak hadith tentang malaikat maut..
ingat nak buat entry pasal malaikat maut kita nie tp xdapat sebab aku memang nak sambung bab syukur..
malaikat maut xder perasaaan..so,nanti2x la aku tulis,huhuhu

aku mula terpikir..
syukur nie akan terjadi masa korang merasa sesuatu nikmat..
bila korang succes tahap dewa dalam exam mesti korang syukurkan..
sebabnyer korang dapat rasa nikmat..
dan hanya ada beberapa orng sahaja yg akan bersyukur didunia ini..
dalil maner???korang nie..sebabkan ayat nie pndek aku bg la juga,huhu

"Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya"(Al-'Aadiyaat: 6)

kalo xnak terima gak..korang carik la..bnyak ader dalam quran..
nah korang check sendiri k..
niepun ayat yang aku jumpa masa baca tafsir quran..
dan xsemua ayat aku bubuh sebab tadi baru termakan semut arab,huhuhu

-al-baqarah,ayat 243
-al-aadiyat,ayat 6
-hud,ayat 9

iyalah....mereka yang ikhlas dalam ibadat akan sentiasa gumbira.,..
xkisah la korang gagal exam ker,korang kena pukul ker,kena tipu ker..
korang still heppy..sebab aper?
sebab bila korang ikhlas..semua ini disandarkan pada ALLAH,dan korang tahu
setiap perbuatan aku,dia dan kamu dicatit malaikat kiri,kanan kita..
tapi xsemua macam nie termasuklah diri yang menulis ini..sob2x
HINANYA KORANG SEMUA...kukuku

hah!!!bila korang baca buku LA TAHZAN(jangan sedih2x)..tuepun kalo baca,kukuuku
korang tengok erk,buku yang besar tuepun menekankan agar korang bersyukur..
aku tengok lebuh 70% isi dlam tue isi tersiratnya ajak kita bersyukur..
tapi disebabkan kepala hotak dr al-aid nie power tahap conan..
dapatlah dia mengolah ayat dan membuat bepuluh2x tajuk..

so,bersyukurlah...

kalo kita bukak buku motivasi..
pakcik2x motivasi mesti ada menekankanhal ehwal islam fasal syukur...
hah!!tue la korang,syukur la..

macam mana nak bersyukur??
aku rasa semua dah tahu..

ada orang yang bersyukur bila mana syarikatnya naik..
siap buat kenduri dan jemput aku baca doa lagi tue..huhuh
dan bila rugi sikit terus hilang kesyukurannya...
dan bila jadi macam nie..
mulalah mencari alamat bomoh2x murahan macam nobita yang mencari doremon..adessss
nielah orang yg gilakan dunia..
dunia yang dah tua niepun korang nak lebih2x..tue la,suruh kenal APA ITU SYURGA..tp xnak,padan muka kena tipu dengan dunia..

skang aku bgtau 1 cara bersyukur yg jarang2x orng buat..
insyaallah xsesat dan menyesatkan..aku ambik dari mak aku,
mak aku ambik dari ustaad surau..ustad surau ambik dari kitab yg dia belajar la..huhu

setiap selepas solat..
lakukanlah sujud syukur...dahla kita nieh malas buat solat sunat..
xkan sujud syukurpun malas?


kenapa orang tidak bersyukur........

nielah masalah umat...
korang terlampau sangat pkir benda yg korang inginkan tp xdapat...
seperti orang kaya..bila umah da besoww hati dia nak besoww lagi..
dan kkorang nak tau..orng macam nie xkaya,
lihatlah wakil2x rakyat kita..semua kaya tp xtenang..
nie korang kena la ajaa datuk2x dan datin2x nie bersyukur..
datuk dan datin sekalian,
kaya erti kata yg sebenar adalah mereka yang menikmati kurniaan bukan memiliki kurniaan..
cuba baca kisah nie dan hayatinya..,
seorang kaya hendak membeli istana mewah tp duit xcukup sebnyak 1juta..
mnaka mengeluh la dia..
ketika berjalan-jalan dikampung baru dia melihat sebuah keluarga setinggan yg gumbira
walau rumah mereka adalah setinggan mereka still leh bajagia dan heppy..
maka,setelah itu br dia sedar..rumah besowwpun anak xder buat aper..
dan sejak dari itu pandailah dia bersykur dan gembiralah hidupnya..

so,bersyukrlahhh......hiudp akan lebih gumbira dan bahagia bila korang dapat menikmati anugerah yg diberi,

lagi satu korang susah nak bersyukur bila korng banding-membandng diri dgn rng lain...
kalo banding diri korang dan korang dapat motivasi xper..
ini...bandingkan diri dgn orng lain tp lepas tue mengluh...adesss,hampehh toll

dijepun bper bnyak mereka bunuh diri sebab failed examm...nsebb baik dorang bukan orng islam
dan mereka dah djanjikan NERAKA..nielah mereka kecewwa dgn diri dan membandingkan diri dgn orng lain..

kisah seorang makcik dilanda tsunami dan duduk dipondok buruk tapi tetap boleh mengukir sebbuah senyuman manis semanis sizuka..
bila ditanay kenapa bleyy hepy lagi selepas musibah itu?
dengan muka yang masih tersenyum dia berkata
"makcik nie ada 2 orng anak...1 dah mati masa tsunami..lagi satu hidup tp dimana makcik xtahu,
maknanya saya ada peluang jumpa dengan anak itu..dan sekiranya dia matipun saya boleh berjumpa kedua-dua anak saya di syurga.."

dan makcik nie mengakhiri perkataan dia dengan

"bersyukurlah..."

dan nasihat makcik tue...

bersyukurlah jika xdapat apa yg diinginkan...
kiranya dapat semuanya,apakah guna hidup ini???
bersyukurlah jika xtahu sesuatu prkara..
kerana itu menyuruh kita belajar dan belajar..
bersyukurlah jika dikenakan musibah..
itu memberi kamu lebih tabah
bersyukurlah jika pernah membuat silap..
kerna itu menjadikan ia pelajarn yg beharga..
bersyukurlah kerana ia dapat mengubah sesuatu yang negatif menjadi positif...

"sesungguhnya kenikmatan hidup dan kesenangan lebih banyak dari musibah dan kesulitan yg diberi..
Tetapi masalahnya,bagaimana kita mencapai kenikmatan itu dengan cerdik"

PART 2-THE END

5 comments:

Anonymous said...

memulakan hari dgn bace blog cmni, mmg best. trimas perokoksoleh.

Perokok Soleh said...

sama-sama..........
lagi best kalo doakan aku,huhuhu

Anonymous said...

insyallah, tambah2 ramadhan nie kn. Doa di makbulkn. bi kheir, insyallah.

Anonymous said...

knape dah diam ni ustad..?

Anonymous said...

Terima kasih atas informasi menarik